Close
Az elesés anatómiája

Az elesés anatómiája

Nagyon sokáig azt hittem, hogy az elesés teljesen véletlenszerűen, a körülmények random együttállása miatt következik be. Letudtam azzal, hogy „gyenge voltam”, plusz meg is voltam róla győződve, hogy biztos velem van a baj, és alapból egy rossz keresztény vagyok. „Másoknál tuti nem így megy ez” – gondoltam.

Minden egyes bukás után a legnagyobb erőfeszítés az volt, hogy újra a startvonalra álljak. Tervezek majd erről is írni, mert tényleg nem egyszerű.

Viszont óriási felismerés volt, amikor rájöttem, hogy az elesés nem egy pontszerű esemény, hanem ez is mindig egy folyamat.

Konkrét lépésekből áll. Ha ezeket beazonosítod, akkor már félig nyert ügyed van.

Elszabadult tehervonat

Olyan ez, mint egy tehervonat, valaki beindítja a motorját, nagyon lassan elindulnak a kerekek, de még nem is nagyon lehet észlelni a mozgást. Viszont amikor már elér egy bizonyos sebességet, akkor megállíthatatlan. Én olyankor már hiába igyekeztem, tudtam, hogy az elesés kábé elkerülhetetlen. Ezért kulcsfontosságú, hogy lássuk, hol is indul el a vonat, és hol tudunk jó döntéseket hozni, amivel elkerülhetjük az elesést.

Dávid példáján keresztül már írtam a Bibliai megközelítésről, ebben a posztban most egy kicsit a dolog pszichológiáját vizsgálom meg, utána pedig megpróbálok gyakorlati segítséget is adni, linkekkel korábbi posztokhoz, mert sok lett az új olvasó (sziasztok amúgy).

A poszt főleg az önkielégítést járja körbe, de a benne leírtak érvényesek más szexuális bűnökre vagy egyéb kényszeres cselekvésekre is (pl. étkezési területen).

Az első fontos dolog, amit mondani szeretnék, hogy a gondolatok, érzések és a cselekedetek nagyon is összefüggnek.

A kényszeres cselekvésekre a pszichológiában használnak egy folyamatábrát, ami valahogy így néz ki:

Írok két példát, hogy egyértelmű legyen, hogy jelentkezik ez ebben a témában.

Filmnézős példa

  1. Gondolat: „Magányos vagyok. Engem senki sem szeret.”
  2. Érzés: Szomorúság.
  3. Viselkedés: Önjutalmazásként olyan film, sorozat megnézése, vagy regény olvasása, amiben van pár „necces jelenet”. Ezt már izolációban, bezárkózva a szobába vagy a fürdőbe.
  4. Testi érzet: Felébred a nemi vágy, a felizgulást fizikai jelenség is kísér(het)i.
  5. Gondolat: „Nekem soha nem lesz ilyen pasim/csajom, mint ebben a filmben/könyvben.”
  6. Érzés: Frusztráltság, reménytelenség.
  7. Viselkedés: Önkielégítés
  8. Testi érzet: Fizikai megkönnyebbülés és utána szinte azonnali lelkiismeret furdalás
  9. Gondolat: „Megint elbuktam. Rossz keresztény vagyok. Isten soha nem fog szeretni egy ilyen embert.”
  10. Érzés: szégyen és így tovább…

Éééés máris ott van az örvényben az ember.

Instagramos példa

  1. Gondolat: „Egy haverom se ér rá. Nem tudom, mit csináljak ma.”
  2. Érzés: Unalom.
  3. Viselkedés: Céltalan netezés, közben felbukkan valami erotikus poszt az Instán. Ezt ugye izolációban, bezárkózva a szobába vagy a fürdőbe.
  4. Testi érzet: Felébred a nemi vágy, a felizgulást fizikai jelenség is kísér(het)i.
  5. Gondolat: „Semmi bajom nem lesz, ha megnézem, mi van még ezen a hashtagen.”
  6. Érzés: Feszültség.
  7. Viselkedés: Önkielégítés.
  8. Testi érzet: Fizikai megkönnyebbülés és utána szinte azonnali lelkiismeretfurdalás.
  9. Gondolat: „Most már úgyis mindegy, elestem. Akkor most órákon át nézek pornót.” stb…
  10. Érzés: közömbösség, fásultság és így tovább…

Mivel minden ember különbözik, így nem biztos, hogy a te folyamatod pont így néz ki, de azért talán valamennyire ismerősek a lépések. Próbáld összeírni magadnak, hogy nálad milyen folyamat vezet az önkielégítéshez. Ha általánosságban nem jut eszedbe semmi, kezd a legutóbbi alkalommal, amikor elestél.

Szállj ki időben!

A legtöbb ember valahol a 6-7-es lépésnél próbálkozik először az ellenállással, de akkorra már általában megállíthatatlanul elszabadult a tehervonat. Nagyon sokat segíthet a harcodban, ha időben váltasz irányt.

A legjobb, ha már gondolati szinten fülön tudod csípni a dolgot. Pál apostol is azt írja, hogy „Testvéreim, ami csak igazak, ami csak tisztességességre méltó, ami csak igazságos, ami csak tiszta, ami csak kedves, ami csak jóhírű; ha van valami kiváló és dicséretre méltó cselekedet, azon gondolkodjatok.” (Filippi 4:8, SZPA)

Ha jobban megnézed, az 5-ös pont mindkét példában már olyan gondolatot tartalmaz, ami nem felel meg ennek.

Nem azt akarom ezzel mondani, hogy soha nem is lehet semmilyen gázos gondolatod vagy érzésed. Irreális lenne azt mondani, hogy ezt emberként el tudjuk érni ebben a földi életben. (majd odafent ;D)

Őszinte leszek. Az is nehézséget okoz, hogy az ember a gondolatát nem mindig észleli, az nem tudatos. Különösen, ha még nem tanultad meg, hogyan figyelj rá. De az érzések segítenek, mert azok mindig konkrét gondolatokhoz kötődnek, és így felhívják a figyelmet arra, ha valami nem oké. Ha ezt őszintén megfogalmazod magadnak, akkor az segít, mert utána arra tudsz olyan viselkedést választani, ami nem az önkielégítés felé visz majd téged. Miután rájöttem, hogy nálam a magányosság érzése nagyon beindítja a vonatot, utána már könnyebb volt megállni. Erről itt írtam.

A kiváltó gondolatok és érzések legtöbbször az éhséggel, méreggel, magánnyal vagy fáradtsággal állnak kapcsolatban. Nálad melyik a jellemző?

Még egy gondolat, ami ide kapcsolódik. Ha hozzám hasonlóan neked is gondjaid akadnak az álmodozással és a fantáziálással, akkor ha elfogadsz egy jó tanácsot, érdemes azokat már a “fantázia-vonat” legelején lekapcsolni. Éljünk a való világban. Hidd el, hogy megéri.

A csúszásgátlók felállítása

A viselkedéssel kapcsolatban még tavaly elkezdtem egy sorozatot arról, hogyan tudsz védelmi vonalakat felhúzni az életedben, amik segíteni fognak abban, hogy ne ess el. Ezek segítenek abban, hogy közelebbről is meghatározd, mik nálad a különösen gyenge pontok és azoknál hogyan tudod megerősíteni a védelmedet.

Ha még nem olvastad őket, itt találod a sorozat eddigi részeit:

Bevezetés és a triggerek – itt kezd

A mobilod, a géped és a szobád

Számít, hogy mit nézel (sorozatok, filmek, videojátékok)

Jó, de mit nézzek akkor?

Szükséged lesz segítségre

Amikor ezeket átnyálaztad, utána mindenképpen ajánlom, hogy beszéljétek át a Segítőddel a haditervet. Tudom, hogy azt szeretnéd, ha azt írnám, ezt egyedül is tök jól meg tudod oldani, de a szexuális bűnöknek az a természete, hogy minél tovább rejtegeted őket, annál erősebbek.

Ha győzni akarsz, végleges és teljes szabadulásra vágysz, akkor ahhoz szükséged van arra, hogy a világosságban járj. Erről itt írtam.

Itt pedig találsz ahhoz segítséget, hogyan találj rá az alkalmas Segítőre.

Ne add fel akkor se, ha elsőre nem sikerül megállítani a vonatot. Egy régóta berögzült dologgal szemben harcolsz, és nem csak a szellemi vonzatáról beszélek, hanem a lelkiről is. Ha az agyad megszokta, hogy ebben keres önvigasztalást, időbe telik, amíg „lejössz a szerről”. És hidd el, hogy Isten is türelmes veled.

Olvasd el itt, hogy mit mondott erről Füzér Norbi, aki számtalan fiatal felé szolgált már ifjúsági pásztorként, és nagyon képben van, mekkora harc, hogy szabadok legyünk szexuális területen.

Még egy utolsó tanács

Nem szólhat az ember élete csak arról, hogy mit ne csináljon. Muszáj olyan dolgokkal megtöltened az életed, amivel a méreg, vagy a magány által felszabaduló energiákat becsatornázod valami kreatív, produktív tevékenységbe.

Találj magadnak egy jó hobbit. Ehhez itt találsz segítséget.